Sida 1 av 2 1 2 >
Ämnesval
Ranka detta ämne
#130016 - 10-02-08 21:13 Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t??
saaaba Offline
Saabförare

Registrerad: 10-01-31
Hej.
Är en nybliven saab-ägare, köpte kompisens 9000cse 2,3t aut-97, jubileumsmodell med all utr inkl helskinn. Helskön att köra trots sina 25000 mil. Alla papper på alla servisar finns och alla stämplar finns. Växlar mjukt och fint i lådan.
Tänkte bara höra med er andra som har likadan bil, om ni är nöjda och om det är nått speciellt man bör tänka på?

Hade ett tidigare inlägg ang ett vinande ljud från, ja, har hört att det kan komma från högtalarna och att man kan jorda på nått sätt, nån av er som vet eller har samma fenomen?
Kompisen sa iaf att det vart tystare när han bytte stereon, så...
Jag har aldrig haft nån saab i hela mitt liv, men jag är super nöjd.

Överst
#130018 - 10-02-08 21:21 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: saaaba]
cabmange Offline
Driven Saabförare

Registrerad: 07-10-07
En mycket trevlig bil, man har ju samlat på sig så man har 9 st idag, olika modeller visserligen.

//MH

Överst
#130033 - 10-02-08 22:30 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: cabmange]
Per-Erik Offline
Saabveteran

Registrerad: 01-07-16
Grattis och välkommen till SAAB-världen. Hoppas att du kommer fortsätta vara så nöjd!

Överst
#130034 - 10-02-08 22:56 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Per-Erik]
soulmannen Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 08-09-28
Du har gjort något bra för dig själv smile köpt en 9000, du kommer inte att bli besviken. det är en kanon bil att köra, o framför allt med en fulltryckare som din är antar jag så händer det lite när man gasar till.
välkommen smile

Överst
#130099 - 10-02-09 19:22 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: soulmannen]
saaaba Offline
Saabförare

Känns ju bra med alla lovord;) men det är ingen fullturbo utan bara llt med 170hk, men det rör på sej ändå, alldeles lagom.

Jo, för att återgå till det vinande ljudet så trodde jag att det kom från högtalarna, men idag när frugan öppna högerdörren då jag hade bilen på tomgång så hörde jag vinandet tydligt utifrån. Lät som det kommer från motorrummet, det ökar med varvtalet, låter som en symaskin;/ Nån som vet vad det kan vara?
Kan det vara från växellådan månne? Jag vet inte.

En annan konstig sak jag upptäckte idag var att det kommer ut fibrer från ljuddämparen, långa trådar från avgasröret????
Aldrig varit med om det förr trotts mina 23 år som bilägare...skumt.
Blir att byta ljuddämpare snart eller?

Men annars så är det en kanonbil.

Överst
#130103 - 10-02-09 20:16 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: saaaba]
William Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 02-08-21
Det är ljuddämparens innehåll som är på väg ut :P

påverkas vinandet av om kopplingen är uppe eller nere?, om det inte blir nån skillnad så är det på motorsidan. generatorremmen, remhjul, spännare eller liknande. skulle jag kolla först.

Edit: det var en automat ja såg jag nu, inte nån koppling att trycka på....

Överst
#130142 - 10-02-10 10:11 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: saaaba]
Stressfläkt Offline
Saabförare

Registrerad: 09-09-14
Hej! Vill också gratulera dig till ditt köp av en A50:a!
Hade själv en -97:a 2,3t med manuell bestyckning för några år sedan, men fick sälja p.g.a. studier cry

De fel du beskriver har ju redan besvarats av kunnigt Saab-folk, så det ger jag mig inte in på. Jubileumsutgåvan är i grunden en kanonbil med fin kvalité, den har ju hunnit med förbättringar/uppdateringar sedan 1985.

Se bara till att hålla putsen uppe, och glöm inte bort att vårda interiören också. Tvätta och smörj skinnet med balsam minst två gånger per år, är min rekommendation.
Turbo-bilar mår bra av fin & färsk motorolja, så där brukar jag själv hålla rätt täta bytesintervaller på min 9-5:a.

PS. En stor fördel med "lättryckaren" är den lägre försäkringspremien, men ändå med tillräcklig kraft kvar! DS. smile

Överst
#130175 - 10-02-10 18:28 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Stressfläkt]
Jesper Yvell Offline
Driven Saabförare

Registrerad: 01-12-16
Såsom alla 9000 modeller måste du vara observant på de nedre gummilisterna till dörrarna. Här samlas grus och fukt i massor vilket senare ger rost. Gör rent ofta eller ta bort listerna. Tar du bort dem kommer kupeljudet att öka marginellt samt stänk från framhjulen vid våt väderlek höras bättre. Det sistnämnda elimineras genom montering av främre stänkskydd. Ur underhållssynpunkt rekommenderar jag dig att årligen plocka ner de främre innerskärmarna och göra rent. Mellan dem och framskärmen vill det gärna leta sig in grus som sedan ligger däremellan och samlar fukt och ger rost. Ett extra solskydd är bra att ha liggandes, dessa är förbrukningsvara på 9000 modellerna.
Har haft min 9000 i 6 år och är fortfarande mycket nöjd. Komforten håller i sig trots 35000 mil. På turbobilar är det särskilt viktigt att följa oljebytesintervaller och att använda olja och filter med god kvalitet. Glöm inte att automatlådeolja och filter skall bytas var 4000 mil

Överst
#130179 - 10-02-10 19:15 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Jesper Yvell]
Magnus T Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 00-10-02
Det bästa med 2,3t är det låga motorvarvtalet på motorväg och den låga förbrukningen, minst 1dl mindre per mil än motsvarande 2,0t 150hk. Det vinande ljudet kan vara vattenpumpen, brukar sluta när den blir varm eller servopumpen, testa att styra vid stillastående och höra om det ökar/minskar. Tankbanden som håller upp tanken måste du hålla koll på, rostar av och ja....multiremmen bör bytas. Nya bussningar i framvagnen brukar göra underverk för väghållningan. Håller med om listerna i dörrarna. Min numera havererade a50 har gått 31000 mil och är helt rostfri i dörrarna och överallt annars eftersom jag bytt framskärmarna som var totalt upprostade som på de flesta. Annonser man läser "lite ytrost på framskärmarna" brukar betyda när man demonterar listerna hål överallt. Lycka till med en trevlig bil som har många detaljer som brukar gå sönder, men det är samma på alla 9000 man vet vad som kommer att behöva bytas. Håller på att skrota ner min a50 hör av dig om du behöver nåt...

http://www.blocket.se/vasternorrland/Saab_9000_2_3T_170_A50_1997_25793776.htm?ca=4&w=1

Överst
#130190 - 10-02-10 20:47 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Magnus T]
saaaba Offline
Saabförare

Den är lackbehandlad ett par ggr och underredsbehandlad några ggr också, senaste gången förra året, så den är välskött på det visset, helt rostfri under, (hissade upp den innan jag köpte den och den såg nästan ny ut) och någon liten liten fläck i nått hörn vid framrutan, men det är "stoppat" då dom lackbehandlade den. Men tack för alla tipps om vart man ska hålla rent extra.
Men det vinande ljudet, nja, det låter lika mycket hela tiden, blir inte mindre när den blir varm.
En sa att det kunde vara löp eller spännrullen till drivremmen och det låter ju som om det skulle kunna vara nått sånt.
Ska förbi verkstan imorgon och be dom lyssna, få se vad dom säger. Är det nått med drivremmen så kan det ju bli stopp om det skär ihop;(

Tack för länken, Magnus. Vad hände med din bil då?

Överst
#130198 - 10-02-10 21:52 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: saaaba]
Magnus T Offline
Erfaren Saabförare

Tja, först gick toppackingen, det fixade jag och passade på att köpa nya skärmar o front och lackade dessa, blev mkt fin, sen besiktigade jag den och fick underkänt och byta lykta och bromsör bak, 2 veckor senare krockade jag i 120km/h med ett rådjur så att krockkudden löste och bältessträckarna. Den nylackade fronten och nybytt lykta blev skrot. Bilen blev ett par cm kortare på höger sida så att hö dörr inte gick att öppna samt att vä dörr blev oxå svår att stänga. Nåja, bytte lykta och fortsätte köra ett tag till. Efter jul startade jag den, då frös den vid -30 och efterföljande lagerhaveri. Så det gjorde att jag gav upp, skaffade en 900 GL istället...

Några andra saker som man brukar få byta; bromsrör och slangar bakom tanken. ABS-sensorer brukar oxå spöka. Toppen går förr eller senare på en 2,3 håll koll på vattenförbrukning och vatten i oljan. C-lås, reglage för värmestol, tempsensor, tändkasett ger upp förr eller senare. Bra att ha en tändkasett i reserv, kostar inte många kronor beg.

Överst
#130220 - 10-02-11 11:36 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Magnus T]
Jonathan P Offline
Driven Saabförare

Registrerad: 08-10-30
Jag har ägt 7 styck saab 9000 av olika modeller. Av dessa har jag fått byta toppackning 1 gång, turbo 2 gånger och växellåda 0 gånger.

Vad som däremot är vanligare att man får byta är följande: termostat, remspännare, remhjul, kamkedja, ac kompressor, kupefläkt, tempsensor, acc panel, diverse lampor, avgassystem, bränslepump.

Min favoritbil bland 9000 är cde från och med 95, då utrustad med 2,3T, det är utan tvekan den tystaste och skönaste vagnen att köra långt och fort med. Man kan även komma fram till att känslan är betydligt modernare i 9000 över lag från o med 95.

Växellådorna håller också relativt hög kvalité, särskillt på de nyare vagnarna, kortmotorerna som kom 94 håller också mycket hög klass, särskillt är styrsystemen Trionic 5 mycket problemfria. Det som kan strula på dessa är om möjligt magnetventilen, lamdasensorn och temgivaren till insuget. Annars mycket okomplicerade system och dessa sk. T5 motorer håller också för otroligt med kraft utan att några modifieringar behöver göras inne i motorn.

På det hela taget så är saab 9000 den enda bil jag kan tänka mig att äga i nuläget och köra många mil med, nuförtiden har jag en 9000 cde 2,3T -95 fullsmetad med skinn, elstolar och glastaklucka.

Lycka till med ett förhoppningsvis mycket problemfritt ägande!

Överst
#130228 - 10-02-11 12:55 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Jonathan P]
JanneH Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 06-08-24
Instämmer, grattis till en bra bil! Rost i dörrarna är ju en klassiker på Saabar men poängen med den är att den skonar trösklarna! Alltså, trösklarna är inflyttade (gäller alla 92-9000) och du får bättre insteg PLUS att hjulsprutet hamnar på dörrarna. Lättare att byta dörr än tröskel och SBP rackar inte ner på det heller! hype

Överst
#130229 - 10-02-11 12:58 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: JanneH]
Magnus T Offline
Erfaren Saabförare

Håller med Jonatan P, går knappast att få en bättre bil för pengarna. Prestanda, säkerhet, komfort, lågt pris i inköp och underhåll....oxå sugen på en CDE...

Överst
#130230 - 10-02-11 13:05 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Magnus T]
melwin Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 07-12-31
Instämmer också! Mycket bil för pengarna och hög säkerhet.

Har skaffat 9000 cde 2,0 ltt 1997 midnattsblå metallic!

Överst
#130237 - 10-02-11 14:39 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: melwin]
Rodder76 Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 07-06-11
Grattis till ett trevligt bilval, och förhoppningsvis kommer du bli lika nöjd som många av oss andra.
Eftersom vi pratar rost så tänkte jag komma med några tänkvärda detajer.
Framskärmarna har en förmåga att rosta kl.12 precis ovanför hjulhusöppningen. Det börjar att se ut som ett oskyldigt stenskott, men kommer i själv verket innifrån. Innan du hinner reagera så har du ett knytnävsstort hål mitt på skärmen. Tråkigt och fult, men bara kosmetiskt.
Dörrar rostar de med, men även här handlar det om kosmetika. Dörrar finns det gott om och går att hitta relativt billigt. Framskärmar är det sämre med. Skroten vet om problemen och tar bra betalt för dessa.
Värre är det med delar som inte kan bytas med skruv och mutter.
Ett inte sällsynt problem är rost i vindruteramen. Detta uppkommer framförallt på bilar där vindrutan någon gång blivit bytt. På STCS finns det till och med en glasmästare som "erkänt" glasmästarnas slarv som medför gravrost för 9000-ägare. Många 9000 har skrotats när det rostat för mycket runt vindrutan. Så håll koll och försök åtgärda problem innan de blir för stora.
En punkt att kolla lite extra på: Plåtfalsen som skapas av golv samt tröskellåda. Precis vid främre domkraftsfästet. Om det rostat här så att två av de punktsvetsar som är precis vid domkraftsfästet, rostat sönder/av. Då kan golvet vika upp sig när man ska höja bilen. Relativt lätt fixat, och det är faktiskt rätt lätt (med en svets) att förstärka upp så att detta inte ska inträffa. Tyvärr upptäckte jag detta "för sent".
Bakre hjulhus. Här kan det rosta "lite överallt". Dels längs skärmkantslisten. Dels kan man få hål från hjulhuset in i tröskellådan, samt att man bakåt till kan få rost i bakre nedre plåten, bakom själva hjulhuset.

Nu låter detta rätt skräckinjagande med all rost. Men överlag så anser jag att 9000 håller sig rätt bar rostmässigt, och framförallt är det sällan som de rostar alvarligt i bärande delar. Det handlar mest om kosmetisk rost.

Överst
#130245 - 10-02-11 18:19 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Rodder76]
melwin Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 07-12-31
Hej! Detta är min 19 de Saab 9000 så en viss förkärlek till modellen finns! cheer

Överst
#130285 - 10-02-12 06:46 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: melwin]
Jesper Yvell Offline
Driven Saabförare

Registrerad: 01-12-16
Rosten kl 12 i framskärmarna beror på att på dess insida sitter en liten bit skumplast för ljudisolering vilken ligger direkt mot skärmen.

Överst
#130289 - 10-02-12 10:18 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Magnus T]
Jonathan P Offline
Driven Saabförare

Registrerad: 08-10-30
Postat av: Magnus T
Håller med Jonatan P, går knappast att få en bättre bil för pengarna. Prestanda, säkerhet, komfort, lågt pris i inköp och underhåll....oxå sugen på en CDE...

De är mycket billiga, och som tur är tycker oftast "bruksbilägaren" att det är smidigare med en cse p.g.a. lastutrymmet. Vi entusiaster ser fördelen i det låga vägljudet, djupa stereoljudet från bakhögtalarna och de mycket vackra linjerna.

Lägger in en liten bild på min gamla bil som tyvärr blev krockad, tog några år innan jag hittade något liknande igen, här vid sommarstugan 2006, tyvärr med fel fälgar, ska ju vara super aero...

Så köp på er 9000 nu och sköt om dem så de finns några kvar när väl dessa bilar även blir accepterade som entusiastbilar om ett 10tal år.

Bilagor
cde.jpg (122 nedladdningar)

Ändrat av Jonathan P (10-02-12 10:19)

Överst
#130290 - 10-02-12 10:37 Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? [Re: Jesper Yvell]
Rodder76 Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 07-06-11
Postat av: Jesper Yvell
Rosten kl 12 i framskärmarna beror på att på dess insida sitter en liten bit skumplast för ljudisolering vilken ligger direkt mot skärmen.
Jo, det är högst sannolikt attd et är denna som är boven i dramat. MEN det förklarar tyvärr inte varför skärmarna verkar bli sämre dessto nyare bilen är.
Detta rostproblem verkar vara minimalt på CC och CD, och även tidiga CS verkar lida mindre av sjukdommen......

Överst
Sida 1 av 2 1 2 >

Moderator:  emul, Lustgasen, Patrik Hermansson 
Våra bilar
OG 900  AD25L  T16 org.bil
Riktiga bilar har en riktig nyckelring
V4 Super
MY 89  900i
En gammel 9000 turbo är aldrig fel:)
Saab 900 -87
Aktuellt på Anslagstavlan
Dörrar till Saab V4 -75B
av uffepuffe67
Idag kl. 01:57
Nya medlemar
av falkungen
Idag kl. 00:49
Paypal
av Geert
Igår kl. 22:55
Skrota, sälja eller laga min bruna skönhet?
av Fredrik.A.
Igår kl. 22:50
Svagt signalhorn
av Fredrik.A.
Igår kl. 22:41
Saab 900 -91 "få ut'n på vägarn igen"
av Plankan
Igår kl. 22:26
Kjøpes saab 92 / 93
av Olewa
Igår kl. 22:25
App K-klassad 96 -70 säljes
av Mats A
Igår kl. 22:13
SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)
av Pelle S
Igår kl. 21:49
Saab 9-3 2011 får miljöklassade dieselmotorer!
av Michael Rasmussen
Igår kl. 21:43
Skillnad 110 eller 118hk
av Bovy
Igår kl. 21:36
SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
av Dicst
Igår kl. 21:35
Chatt