Denna historia börjar inte hösten 2002 men det var då som jag fick en Saab 96 De Luxe från 1964 av min kompis mor då de skulle flytta söderut. Så nu är jag andre ägare av denna bil sedan sju år tillbaks. Denna Saaben hade jag och min kompis ett flertal år tidigare hämtat hem från deras sommarstuga där den hade stått avställd sedan 1978. Det som gjordes på bilen åren från det att vi hämtade den tills jag fick den var att i vår ungomliga iver och okunskap lyckades spreja bilen full med underredsmassa lite här och där

Sedan jag har fått den har det inte gjorts något på den och tillslut hamnade den i en lada tillhörande en kompis far.
Nu har det dock fallit sig så att man har blivit med hus och då finns det plats att förvara bilen, dock så är det ont om utrymme för några större reparationsprojekt varvid detta är ett långtidsprojekt (huset kommer dessutom att kräva min tid).
Men då jag nu behöver en dragare till vårat (läs mitt och tjejens) andra projekt, vår
Saabo så hoppas jag att den iallafall skall vara körbar inom något år och med en projekttråd får man ju lite press på sig.
Tjejen spanar in bilen när vi hämtar den från ladan, det är första gången hon ser den.

Den observante noterar sidepipen som mynnar ut framför bakhjulet.

Motorljud från denna har tidigare varit med på Aftonbladets omröstning om häftiga motorljud, fick ganska bra med röster.

Trasigt förarsäte och man kan även se en dåligt lagad krockskada bredvid dörren.

Har inga mål för denna inför vintern men det jag vet måste fixas för att kunna köra den är bensinpump, bromsar och avgassystem.