Denna tredörrars 900 Turbo 1979 års modell snubblade jag över vintern 2008, då den plockats fram ur en ca 18 år lång avställning när dess dåvarande ägare avlidit.
När jag hittade den var den på verkstad för att fixas till inför en kommande försäljning. Verkstaden fixade en ny vinge till bakluckan, vad som hänt med den gamla av modell fågelbad vet jag inte, en fräschare tryckackumulator, såg över bromsarna, bytte olja och tändstift (men inte kablarna, som var helt slut, skulle det visa sig). Sen blev den min
Jag fick äran att köra den genom besiktningen, utan anmärkning.
Den är inte i originalskick, men hade bara rullat ca 10420 mil när jag köpte den. Jag har kört ca 180 mil sen dess.
Interiört delar den designidéer med den guldinspirerade cabben (samma ägare) man kunde se på 30-årsträffen, men den är inte på långa vägar lika förgylld. Fälgarna däremot är guldmålade, och det passar bra tillsammans med lacken.
Övrigt har den ett lackerat kjolpaket som ser riktigt bra ut, den är sänkt, aningen lägre fram än bak(!) samt har Saabs sportklädsel på sätena.
Fram- och bakspoilern har fått några törnar, men jag ska åtgärda dessa när andan faller på.
Bakluckan är inte original utan är av yngre snitt med högt bromsljus.
Viss rost finns, men inte mycket, främre länkarmsinfästningarna är hela och fina.
Motormässigt fungerar den bra, bortsett från att den misständer på tomgång, felet ej funnet.
Den har haft vatteninsprutning, men denna är saligen avliden, vilket inte gör något eftersom där sitter en standard 900-ic istället.
Sen jag övertog den har jag sanerat bort ett trasigt larm, en trasig stereo och tillhörande kabelhärvor. Eberspächern fungerar inte heller, men den får sitta tillsvidare, soppanslutningen måste pluggas innan jag kan hiva den.
Ytterligare punkter på att-göra-listan är att väcka liv i kupé- och instrumentbelysningen, fixa ett insynsskydd till bagagerummet, byta det hängande innertaket samt lite annat pyssel.
Jag bifogar några bilder som aptitretare, jag har fler på STCS' forum samt på rejsa.nu, se länkarna i min signatur.
Jag kommer komplettera med fler bilder efter hand.