Sida 3 av 3 < 1 2 3
Ämnesval
Ranka detta ämne
#142445 - 10-07-19 23:10 Re: Midnattsolrallyt [Re: Mikael Jardstam]
Roger Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 00-09-15
Postat av: Mikael Jardstam
Jo dom som är homologerade. Men det är väl inte bilarna i appK?

Bilar nyare än -69 i App K har med nyttjandeförbud

Överst
#142449 - 10-07-19 23:37 Re: Midnattsolrallyt [Re: Roger]
Mikael Jardstam Offline
Driven Saabförare

Registrerad: 00-10-24
Jaha, så är det med det då. Vem är det som bestämmer det tro? Jag menar, du kan ju bygga och regga en gatbil som blir som en tävlingsbil och köra bäst du vill.

I vintras konstrade dom sig på en tävlingsbesiktning över att jag hade runda fält på dörrarna för startnumret på tvåtaktarn och undrade hur jag besiktigade den och om jag fick köra på vägen. Vet inte vart han ville komma. Jag svaradet att det är snyggare med runda och att jag får köra så mycket jag vill.

Överst
#142452 - 10-07-20 00:14 Re: Midnattsolrallyt [Re: Mikael Jardstam]
nkro Offline
Driven Saabförare

Registrerad: 05-09-29
Lite klargörande. Standardrallybil homologerad rallybil.
Det är bara Grp E och Voc som går att regga som standardrallybil.
Om det nu inte var några andra regler på äldre bilar än -69 men det kan säkert Roger fylla i.

Standardrallybil grupp E
Har du idag en grupp E bil som faller in under begreppet standardrallybil dvs. inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med bur, rallystolar och rallybälten samt originalbälten fram demonterade, behöver du inte göra någon åtgärd alls. Denna bil kommer som vanligt årligen att kallas till Svensk Bilprovning för besiktning.
Om du tänker bygga en ny standardrallybil gäller registeringsbesiktning samt vägning hos Svensk Bilprovning.
Det är viktigt att tänka på att i en standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggd i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dessa.
Du får använda denna bil i vanlig trafik.
Homologerad grupp E
Har du en grupp E bil som inte faller in under begreppet standardrallybil, t.ex du har tagit ur inredningen, måste denna bil homologeringsbesiktigas.
Då skall du göra följande saker i nedanstående ordning:
1. Beställ ett registerkort hos Anita Åstrand på SBF telefon 08-626 33 04. Kostnad 150:- som debiteras via inbetalningskort.
2. Kontakta en homologeringsbesiktningsman (se lista SBF;s hemsida) och beställ tid för homologering. Bilen skall vara i tävlingsklart skick och du skall ha de handlingar som krävs enligt grupp E reglementet. Kostnad 1000:- plus eventuella resekostnader. Avgiften erläggs vid homologeringen.
3. När du har registerkort och homologeringshandlingarna klara kan du beställa tid hos Svensk Bilprovning för registreringsbesiktning och vägning. Lämpligen gör du detta i samband med din ordinarie besiktning, så slipper du den extra kostnaden.
När bilen sedan har registreringsbesiktigas får denna en speciell fordonskod (T71ZE) och du kommer i framtiden att besiktiga din bil genom Svenska Bilsportförbundet.
Bilen har nu nyttjandebegränsning och får endast användas under tävling. Du måste alltså transportera din rallybil till och från tävlingarna.

Ja dom får nästan sladd på bilarna. Sitter det diffbrom i bilen är det troligtvis en Jörgen diff. Finns bilder på Hartmans saabrally.se

Niklas

Överst
#142463 - 10-07-20 09:50 Re: Midnattsolrallyt [Re: Mikael Jardstam]
Roger Offline
Erfaren Saabförare

Vägverket enligt SBF. Homologeringen är ju inget nytt påfund, det är ju 20 år sen det infördes. Nyttjandeförbudet är ju nyare.

Att dom konstrade beror väl på att det vita fältet på dörrarna har ett mått och det måttet går inte att uppfylla med ett vitt fält.

/Roger

Postat av: Mikael Jardstam
Jaha, så är det med det då. Vem är det som bestämmer det tro? Jag menar, du kan ju bygga och regga en gatbil som blir som en tävlingsbil och köra bäst du vill.

I vintras konstrade dom sig på en tävlingsbesiktning över att jag hade runda fält på dörrarna för startnumret på tvåtaktarn och undrade hur jag besiktigade den och om jag fick köra på vägen. Vet inte vart han ville komma. Jag svaradet att det är snyggare med runda och att jag får köra så mycket jag vill.

Överst
#142464 - 10-07-20 09:53 Re: Midnattsolrallyt [Re: nkro]
Roger Offline
Erfaren Saabförare

Nej det är samma oavsett årsmodell vad jag vet.

Däremot förstår jag inte riktigt vad det är för en idiot som skrivit in en App K bil som Stdrallybil. Antingen är det en Standardbil eller är det en rallybil, man kan inte bygga en Audi Quattro fabriksbils kopia och få den som en standardrallybil.

/Roger

Postat av: nkro
Lite klargörande. Standardrallybil homologerad rallybil.
Det är bara Grp E och Voc som går att regga som standardrallybil.
Om det nu inte var några andra regler på äldre bilar än -69 men det kan säkert Roger fylla i.

Standardrallybil grupp E
Har du idag en grupp E bil som faller in under begreppet standardrallybil dvs. inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med bur, rallystolar och rallybälten samt originalbälten fram demonterade, behöver du inte göra någon åtgärd alls. Denna bil kommer som vanligt årligen att kallas till Svensk Bilprovning för besiktning.
Om du tänker bygga en ny standardrallybil gäller registeringsbesiktning samt vägning hos Svensk Bilprovning.
Det är viktigt att tänka på att i en standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggd i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dessa.
Du får använda denna bil i vanlig trafik.
Homologerad grupp E
Har du en grupp E bil som inte faller in under begreppet standardrallybil, t.ex du har tagit ur inredningen, måste denna bil homologeringsbesiktigas.
Då skall du göra följande saker i nedanstående ordning:
1. Beställ ett registerkort hos Anita Åstrand på SBF telefon 08-626 33 04. Kostnad 150:- som debiteras via inbetalningskort.
2. Kontakta en homologeringsbesiktningsman (se lista SBF;s hemsida) och beställ tid för homologering. Bilen skall vara i tävlingsklart skick och du skall ha de handlingar som krävs enligt grupp E reglementet. Kostnad 1000:- plus eventuella resekostnader. Avgiften erläggs vid homologeringen.
3. När du har registerkort och homologeringshandlingarna klara kan du beställa tid hos Svensk Bilprovning för registreringsbesiktning och vägning. Lämpligen gör du detta i samband med din ordinarie besiktning, så slipper du den extra kostnaden.
När bilen sedan har registreringsbesiktigas får denna en speciell fordonskod (T71ZE) och du kommer i framtiden att besiktiga din bil genom Svenska Bilsportförbundet.
Bilen har nu nyttjandebegränsning och får endast användas under tävling. Du måste alltså transportera din rallybil till och från tävlingarna.

Ja dom får nästan sladd på bilarna. Sitter det diffbrom i bilen är det troligtvis en Jörgen diff. Finns bilder på Hartmans saabrally.se

Niklas

Överst
#142477 - 10-07-20 15:21 Re: Midnattsolrallyt [Re: ake svantesson]
Jörgen Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 00-09-16
Ja han har en snällt ställd ZF Diff. Den svarta har en Sailsbury.

Överst
#142485 - 10-07-20 18:38 Re: Midnattsolrallyt [Re: Jörgen]
ake svantesson Offline
Saabveteran

Registrerad: 00-09-17
hej jörgen..får vi en slutsummering av hur det gick? vad som hände om det funka bra..
vad som strula ..
mm mm vad ni tyckte om era bilar ..vad nästa planerna är för bilarna?

mvh åke

Överst
#142491 - 10-07-20 19:09 Re: Midnattsolrallyt [Re: ake svantesson]
fuling Offline

Registrerad: 01-02-11
citat:
Ja han har en snällt ställd ZF Diff. Den svarta har en Sailsbury.

Är inte båda av ramplamell typ?
Om ja, vad är då skilnden?

Överst
#142545 - 10-07-21 17:55 Re: Midnattsolrallyt [Re: fuling]
Jörgen Offline
Erfaren Saabförare

Registrerad: 00-09-16

Vladimir, Denis och jag!

http://www.geting.se/viewimage/image/253423-VAntonov,DGiraudet,JTrued-MdnteSmrRllySwaniaHotelTrollhtn.JPG

Youtube film

http://www.youtube.com/watch?v=mdtKqrMKFiY
Här stormar vi fram i 99 Turbo!

Ändrat av Jörgen (10-07-22 17:34)

Överst
#142913 - 10-07-28 14:37 Re: Midnattsolrallyt [Re: Jörgen]
Bengt Akesson Offline

Registrerad: 00-09-22

Överst
Sida 3 av 3 < 1 2 3

Moderator:  emul, gammsaaben, Jocke E, Pelle S 
Våra bilar